عدالت اجتماعی از منظر امام علی علیه السلام

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده محمد فاضلی
  • استاد راهنما
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1383
چکیده

این پژوهش با موضوع عدالت اجتماعی از منظر حضرت علی ع اصلی ترین دغدغه اش آن است که بداند عدالت از نظر حضرت علی ع چیست. پاسخ این سوال که در واقع فرضیه ما در این پایان نامه است عبارت است از عدالت اجتماعی امر نظر مولای متقیان یعنی دادن هر حقی به صاحب آن که این امر زمانی صورت می گیرد که سه عنصر در آن باشد. فرهنگ حق مداری 2- دستگاه قضائی سالم 3- دستگاه اجرایی کارآمد. این پژوهش از چهار فصل و یک خاتمه تشکیل شده که بیان می شود: ا- در فصل اول کلیات و مفاهیم بحث شده که عبارتند از مفهوم سوسیالیسم کمونیسم و لیبرالیسم تعریف عدالت اجتماعی فقر و غنی آزادی امنیت و محبت. 2- در فصل دوم عدالت اجتماعی از منظر نظام های سوسیالیسم و لیبرالیسم و آنگاه عدالت در میان اندیشمندان مسلمان و بخشی از نحله های اسلامی مورد کنکاش قرار گرفته است. و نکته قابل توجه در بحث مکاتب اجتماعی مذکور در آنست که هر دو فصل که دیدگاه اندیشمندان مسلمان و بخشی از نحله های اسلامی اشاعره معتزله و امامیه درباره عدالت اجتماعی آمده است آنچه که در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است آنست که عدالت در نگاه آنان معلول شریعت است یعنی عدالت زمانی اجراء می شود که احکام و قوانین شریعت در جامعه اجراء شود. 3- فصل سوم پایه های عدالت اجتماعی از منظر امیرالمومنین علی بن ابیطالب ع را به خود اختصاص داده است که عبارتند از: 1- فرهنگ حق مداری 2-دستگاه قضائی سالم3- حاکمان اجرایی کارآمد. 4-در فصل چهارم که با عنوان شکوفه های عدالت بحث دنبال شده است عبارتنداز: 1- ایجاد رفاه اجتماعی- اقتصادی 2-مساوات 3-آزادی4-امنیت 5-محبت و مراد از شکوفه آنست که مردم این مقولات یاد شده را در زندگی لمس کنند و با جان و دل احساس نمایند. آنگاه است که شیرینی و میوه عدالت را چشیده اند و در نهایت با یک جمع بندی کلی از مطالب و مرور مجدد بحث به پایان رسیده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

عبودیت از منظر امام علی علیه السلام

عبودیَت از ریشه عبد و به نظر بسیاری از لغت شناسان به مفهوم خضوع است. و در معانی متعددی چون اطاعت و فرمانبرداری از خداوند و پرستش او استعمال می شود. در این پژوهش عبودیت از منظر امام علی علیه السلام، بررسی شده است.علم و آگاهی، خردورزی، توبه و استغفار، تزکیه و تهذیب نفس و تقوا برخی از عوامل گرایش به عبودیت محسوب می شود. عبودیت، موانع بازدارنده نیرومندی دارد که آدمی را، در صورت غفلت، در دام خود گرفت...

عدالت در اندیشه سیاسی امام علی علیه ‏السلام

از عدالت تعاریف مختلفی ارائه شده؛ تساوی، برابری و هر چیزی در جای مناسب خود قرار گرفتن، لیکن همگان اشاره به یک حقیقت دارند که تناسب و شایستگی در هر چیز است. عدالت که رعایت تناسب در هر چیز است در جهان هستی دارای اصالت و حقیقت است و امری اعتباری و قرار دادی نیست. امام علی علیه‏السلام هستی خود را با هستی و عدالت تکوینی که در جهان آفرینش وجود دارد هماهنگ کرد. عدالتی را که در آسمان، زمین و تمام پدی...

متن کامل

قشربندی اجتماعی از دیدگاه امام علی علیه ‏السلام

در این مقاله سعی بر این است که ضمن مقایسه مفهوم قشر بندی با مفاهیم مشابه از قبیل «تفاوت»، «نابرابری»، تعریف مشخصی از قشربندی ارائه شود که با شاخص‏های نابرابری اجتماعی قابل تعریف باشد. «قشربندی اجتماعی» گر چه ممکن است در آغاز مبتنی بر نابرابری‏های طبیعی و استعدادهای خدادادی باشد، ولی قشربندی همواره میل به نهادی شدن دارد و طی این فراگرد، قشربندی‏های عمده‏ای از قبیل نظام بردگی، نظام کاستی و نظام س...

متن کامل

نظارت و کنترل از نگاه مدیریتی امام علی (علیه السلام)

در زمره علوم انسانی، علم مدیریت، و در میان مسایل این علم، مبحث نظارت و کنترل از جمله مسایل جنجال برانگیز و پر از چالش علوم انسانی- اجتماعی است که؛ پیش فرض­ها و مبانی تئوریک انسان شناختی و وجودشناختی در ابعاد آن بسیار دخیل است. این که، رویکرد ما به ماهیت انسان وجامعه "الهی باشد یا "سکولار" در نوع نگرش ما به اصول مدیریت، اهداف، و شیوه­های آن، و ملاک­های ارزیابی و نظارت در حوزه مدیریت کشوری، و یا ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023